Vem ska vi ge 50 000 kronor?

För tredje året är det nu dags för nominering till tävlingen Ung Växtkraft. Tävlingen är instiftat av Länsförsäkringar och syftet är att stödja unga entreprenörer på landsbygden. I fjol var det Markus Larsson som tog hem priset med sitt företag Lysviks Jord- och Skogsentreprenad i Sunne.

Markus Larsson, 27 år, är ägare till Lysviks Jord- och Skogsentreprenad AB, i Sunne kommun i Värmland. Företaget bedriver skogsentreprenad som till exempel gallring, avverkning och snöröjning. Juryn tyckte att han ”lyckats kombinera en mogen näring med nytänkande och flexibelt företagande”.

För två år sedan var det Lovisa Hessle Bergman som vann Ung Växtkraft. Hon driver Capra Science i Ängelholm, ett företag som framställer antikroppar där getter är blodgivare. Ur blodet utvinner man antikroppar som används för diagnos inom sjukvården och för framtagning av nya läkemedel.

– Nu ser vi fram emot nya kandidater till Ung Växtkraft från hela landet, säger Carl Henrik Ohlsson, vd för Länsförsäkringar Skaraborg och ordförande i juryn. Vi vet att det finns många unga, duktiga och drivna entreprenörer som med sina företag håller landsbygden levande.

Företagaren ska ha sitt säte på landsbygden och vara en ung entreprenör, med nyskapande verksamhet som berikar landsbygden. Tävlingen Ung Växtkraft har instiftats av Länsförsäkringar och LRF Ungdomen, och prispengarna på 50 000 kronor kan användas för studieresa eller annan kompetensutveckling. Priset delas ut på LRF Ungdomens riksårsstämma den 7-8 mars 2013.

Vem som helst kan nominera en företagare och det ska göras senast den 31 januari 2013. Nominera på lansforsakringar.se/lantbruk.

Juryn består av Carl Henrik Ohlsson, Länsförsäkringar Skaraborg, Eva Engström, LRF Konsult, Håkan Johansson, LRF och Thomas Jöngren, LRF Ungdomen.

Carl Henrik Ohlsson, vd Länsförsäkringar Skaraborg och ordf i juryn, 0708-71 70 70
Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.