Viktigt att vara (rätt) försäkrad på semestern

Trots ekonomiska oroligheter i världen sparar vi inte in på semesterresan. Förra året gjorde svenskarna 14,5 miljoner utlandsresor enligt resekonsultbolaget Resurs. Det blir ungefär 1,5 resa per år och person - 11 procent fler än under 2010 och hela 38 procent fler än för tio år sedan. Visst är det bra att njuta av semestern men innan du reser bör du kontrollera dina försäkringar, för att undvika att resan blir dyrare än vad du hade tänkt dig.

– Det kan bli dyrt om du inte har rätt försäkring men det är också bra att ha koll så att du inte tecknar flera försäkringar som i stort sett skyddar dig mot samma sak. Och ibland kanske du behöver ha ett extra skydd. Det är därför viktigt att du noga går igenom dina behov och sedan anpassa försäkringen efter dessa, säger Susanne Fagerberg, skadechef på Länsförsäkringar.

Statistik från Länsförsäkringar visar att den vanligaste anledningen till att man kontaktar sitt försäkringsbolag vid utlandsvistelse är för ersättning av läkemedelskostnader och stöld och december är den månaden då det enligt samma statistik anmäls flest sjukdomar och skador.

Innan du reser

• I hemförsäkringen ingår det en reseförsäkring och den räcker oftast under 45 dagar. Ska du vara borta längre måste du förlänga försäkringen så att den täcker hela semesterperioden. Om du har betalat resan med kort ingår oftast en försäkring, kontrollera med kortföretaget vad det är som gäller.
  • Skriv upp hemförsäkringsnumret, telefonnummer till SOS och till ditt försäkringsbolag och lägg det på ett ställe som är åtskilt från andra värdesaker.
  • Glöm inte att beställa sjukvårdskort så kallat EU-kort hos Försäkringskassan för alla som reser. Om du behöver sjukvård inom EU bevisar kortet att du är försäkrad. Det tar ett par veckor innan du får det hemskickat. Enklast är det att beställa via www.forsakringskassan.se.
  • Kontrollera så att betalkorten är giltiga under hela sommaren. Skriv även upp kortnummer och telefonnummer till spärrservice som en säkerhetsåtgärd ifall oturen är framme och kortet blir stulet eller borttappat. Då kan du snabbt spärra kortet.

Under resan

• Om du ska åka längre sträckor med bilen på semestern kan det vara bra att teckna en hyrbilsförsäkring
  • Gör alltid en anmälan till den lokala polisen om du blir bestulen eller överfallen. Och glöm inte att be om polisintyget.
  • Spara kvitton på alla utlägg som du vill ha ersättning av försäkringsbolaget för.
  • Undvik att resa med stora summor pengar. Utnyttja internationella bankkort och resecheckar. Kom ihåg att försäkringsskyddet för pengar och värdehandlingar är mycket begränsat. Utnyttja hotellens förvaringsmöjligheter.
  • Om olyckan är framme är Svenska ambassader och konsulat alltid beredda att hjälpa dig, exempelvis om du förlorat ditt pass.

För ytterligare information kontakta gärna:
Susanne Fagerberg, skadechef Länsförsäkringar Uppsala, Tel. 018-68 56 89, 070-609 56 89
Presskontakt Länsförsäkringar, Tel. 08 – 588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.