• Lantmännen/

Lantmännen tar ytterligare ett steg i fossilfria satsningen – nytt samarbete med OKQ8 på 30 platser i Sverige

Lantmännen har arbetat länge med klimatfrågan och har höga ambitioner. Ett delmål är fossilfria transporter och servicebilar i Sverige till 2030, för att ha fossilfritt på alla marknader 2050.

En nyckel i Lantmännens miljöarbete är samverkan, och nu presenteras det senaste samarbetet när Lantmännen Fastigheter, Lantmännens affärsområde Swecon och OKQ8 arbetar tillsammans för att utveckla laddinfrastrukturen och möjliggöra enkel elfordonsladdning vid 30 platser i Sverige. Ett unikt samarbete som bidrar till en ökad elektrifiering och hållbara fordonsalternativ.

I november 2022 togs det första spadtaget för utbyggnationen av laddinfrastrukturen vid Swecons anläggning i Uppsala. Utbyggnationen gjordes till stor del med eldrivna arbetsfordon såsom grävmaskiner och hjullastare, vilket är ännu ett led i omställningen mot en mer klimatneutral verksamhet.

– Det är verkligen en omställning vi är mitt uppe i, och i allra högsta grad en spännande utveckling med de eldrivna anläggningsmaskinerna.  Att gräva el, med el – ja, det gör att omställningen tar ett extra kliv framåt. Vi ser en växande efterfrågan på eldrivna arbetsfordon i takt med att fler aktörer söker sätt att minska klimatavtrycket, berättar Paul Nocievski, Key Account på Swecon.

Lantmännen har sedan många år väldigt ambitiösa hållbarhetsmål, där Lantmännen Fastigheter står för möjliggörandet av omställningen genom installationer vid fastigheter inom det egna fastighetsbeståndet. Utöver den laddinfrastruktur som nu tillgängliggörs, kommer många anläggningar att förses med solceller på fastigheternas tak.

 – Vi är mitt uppe i omställningen och vi har minst sagt ambitiösa hållbarhetsmål där installation av laddstolpar och solenergi är prioriterade områden, säger Henrik Nilsson, hållbarhetsansvarig på
Lantmännen Fastigheter.

– Genom det här samarbetet kan vi erbjuda en extra service till såväl våra hyresgäster som deras kunder, besökare och medarbetare. Att vi dessutom utför installationer med elgrävare synliggör att Swecon erbjuder ännu en dimension av fordon. Vi är mitt uppe i omställningen och vi har minst sagt ambitiösa hållbarhetsmål där installation av laddstolpar och solenergi är prioriterade områden, säger Henrik Nilsson, hållbarhetsansvarig på Lantmännen Fastigheter.

Samarbetet mellan Lantmännen Fastigheter, Swecon och OKQ8 ska påskynda omställningen för en ökad elektrifiering i Sverige. Målsättningen är att tillgängliggöra och förenkla för de som kör eldrivna fordon och utan samarbetet företagen emellan hade det här inte blivit verklighet.

 – Vi hjälper Lantmännen Fastigheter och Swecon med deras övergång från fossildrivna till eldrivna fordon – en övergång som kan uppfattas som krånglig då den ställer krav på nya praktiska och administrativa lösningar. Här bidrar vi med rådgivning och lösningar som passar deras behov. Varje anläggning som vi installerar är unik och ställer stora krav på ett gott samarbete med både Lantmännen Fastigheter och Swecon. Därför är det roligt att vi redan nu har installerat över 200 laddpunkter tillsammans, säger Helen Axelsson, direktör B2B Sales OKQ8.

Målsättningen är att erbjuda laddning vid 30-talet av Lantmännens anläggningar runt om i Sverige och redan idag har laddstolpar installerats i bland annat Uppsala, Eskilstuna, Örebro, Enköping, Linköping och Södertälje – näst på tur är Karlstad.

Vid frågor, kontakta:
Henrik Nilsson, hållbarhetsansvarig Lantmännen Fastigheter, tel. 079-060 95 61
Helena Storsten, hållbarhetschef Swecon Group, tel. 070-336 09 67
Frida Sandh, t.f Key Account Manager, E-mobility, OKQ8, tel. 076-696 83 92

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 65 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se.