Pytt, omelett och wok är de vanligaste restmaträtterna

Vi är många som får matrester kvar som till slut hamnar bland soparna. Samtidigt visar en ny undersökning från Lantmännen att 34 % försöker vara mer kreativa med det som de har i kylen. De populäraste restmaträtterna är pyttipanna, omelett och wok. Däremot är det få som nämner pizza som alternativ, trots att det är ett enkelt sätt att ta vara på matrester.

Lantmännen arbetar med att ta ansvar från jord till bord. Att vi idag slänger mat i så stora mängder som vi gör, är ett problem både för miljön och för den enskilda konsumentens ekonomi. Lantmännen vill bidra till att minska matsvinnet och inspirera till att på ett bättre, smartare och roligare sätt få användning för sina rester.

I Lantmännens undersökning tillfrågades också svenskarna vad man helst har på sin pizza. Förutom ost och tomatsås toppar skinka, svamp, räkor, lök och fläskfilé listan över svenskarnas favoritingredienser. Många av favoriterna är ingredienser som ofta blir över från andra måltider och som fungerar utmärkt på en restpizza.

Svenskarnas favoritingredienser på pizza:
1.skinka 2. svamp 3. räkor 4. lök 5. fläskfilé/oxfilé 6.ananas 7. salami

– Ingen rest är för liten att ta till vara på om du lägger den på en pizza. Att ta tillvara på den mat som blir över är både smart för miljön och för plånboken. På en pizza kan du lätt variera och kombinera flera olika rester på en och samma gång, säger Jenny Svederman på Lantmännen.

Så gör svenskarna med sina matrester:

1. Matlåda, 58 %
  2. Fryser in, 45 %
  3. Lagar nya rätter, 24 %
  4. Slänger, 20 %
  5. Ger till husdjur, 9 %

Recept på pizzadeg och mer inspiration finns på:
www.lantmannen.se

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes under oktober månad av undersökningsföretaget Yougov på uppdrag av Lantmännen. Webbenkäten besvarades av 1008 personer i åldern 18-74 år.

För mer information kontakta gärna:
Jenny Svederman, Lantmännen + 46 705 87 42 34

Pressmaterial och bilder: www.lantmannen.com
Bildbanken
http://lantmannen.com/sv/press--media/Pressbilder1/Bildbank/ Sökord: Var rädd om maten

Undersökningen i sin helhet:

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom lantbruk, maskin, energi och livsmedel. Exempel på våra varumärken är Axa, Kungsörnen, Kronfågel, GoGreen, Hatting, Schulstad och Gooh. Vi ägs av 35 000 svenska lantbrukare, har fler än 10 000 anställda, har närvaro i 22 länder och omsätter 38 miljarder kronor. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Det, kombinerat med att Lantmännen har verksamhet i hela kedjan från jord till bord, gör att vi kan ta ansvar för alla steg i kedjan. Läs gärna mer på: www.lantmannen.com eller www.lantmannen.se