Socker viktigast att undvika säger svenskarna

Enligt en undersökning från Lantmännen vill svenskarna framför allt undvika socker (41 %) följt av fett (16 %), salt (16 %) och kolhydrater (16 %) i sin kost.

Kolhydrater är ett samlingsnamn för sockerarter, stärkelse och kostfibrer. Rent kemiskt är de alla kolhydrater men har olika egenskaper och funktioner i vår kropp.

– Kolhydrater har under de senaste åren omgärdats av ett oförkänt dåligt rykte. De blir ofta beskrivna som en energikälla med negativ påverkan på kropp och vikt, vilket har resulterat i att dieter med fokus på ett lågt kolhydratintag har blivit populära, säger Mats Larsson, som är forsknings- och utvecklingsdirektör på Lantmännen.

Stor skillnad på snabba och långsamma kolhydrater
Det är stor skillnad på snabba och långsamma kolhydrater. Pasta, gryn, grovt fullkornsbröd och baljväxter innehåller kolhydrater med en komplex uppbyggnad. Dessa tar längre tid för kroppen att bryta ner och kallas därför ofta för "långsamma kolhydrater”.

– Långsamma kolhydrater är bra för kroppen eftersom de håller blodsockret på en jämn nivå, samtidigt som kroppen och hjärnan får tillgång till ett jämnt flöde av energi. Lantmännen vill inspirera till att äta både gott och hälsosamt men utan pekpinnar och uppmanar därför svenskarna till att fortsatt äta balanserat. Kolhydrater är en viktig del av vår kost med långsiktiga positiva hälsoeffekter, fortsätter Mats Larsson.

Om undersökningen: Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 28 - 30 augusti 2013 har sammanlagt 1004 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18-74 år i Sverige.

För mer information kontakta gärna:
Mats Larsson, FoU-direktör, Lantmännen +46 705 57 83 39
Jenny Svederman, presschef, Lantmännen + 46 705 87 42 34
Jennie Johansson, dietist, Lantmännen +46 709 27 80 32

Pressmaterial och bilder:

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom lantbruk, maskin, energi och livsmedel. Exempel på våra varumärken är AXA, Kungsörnen, GoGreen, Hatting, Schulstad och Gooh. Vi ägs av 33 500 svenska lantbrukare, har cirka 8600 anställda, har närvaro i 22 länder och omsätter cirka 33 miljarder kronor. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela kedjan kan vi ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på: www.lantmannen.se/omlantmannen