Svenska skolkockarna tog OS-silvret

Skolkockslaget ”Team Swedish School Restaurants” tog en silvermedalj i Culinary Olympics, matlagnings-OS, som  ägde rum i Erfurt i Tyskland. Det är första gången som ett lag med skolkockar deltar i tävlingen.

Det svenska tävlingsbidraget från skolkockslaget fokuserade på nordiska smaker och tävlingsbidraget bestod bland annat av gröt, viltköttbullar, fänkålsinbakad lax och Ålandspannkaka.

- Sanslöst! Vi har idag besegrat några av världens mest ansedda kocklag och således bevisat att det finns skolkockar med stor kompetens. Vi har även satt den svenska skolmaten på den kulinariska världskartan, säger en glad lagledare och initiativtagare, Michael Bäckman.

I klassen storkök tävlar totalt 15 lag vars uppgift under finalen är att tillaga en meny till 150 personer under fem timmar.

- Vi på plats tyckte maten var jättegod, den var snyggt presenterad och representerade Sverige och skolmat på ett fantastiskt sätt, säger Cecilia Ceder, marknadschef på Cerealia Foodservice. Lantmännen sponsrar skolkockslaget med hopp om att de ska lyfta skolkocksyrket och ge skolmatskockarna en högre status.

- Trots en dålig start med bränd gröt och ärtsoppa var vi klara tre minuter innan slutsignalen. Genom ett bra samarbetet fick vi ihop allt, med ett perfekt resultat. Serveringen gick strålande och vi fick massor med positiva omdömen, säger Michael Bäckman.

Lagets medlemmar tävlade också i SkolmatsGastro
Av fem tävlande i laget har tre deltagare varit med i Lantmännens matlagningstävling SkolmatsGastro.. Michael Bäckman, kökschef på Annerstaskolan i Huddinge, var finalist 2010 och Lyndon McLeod, kökschef på Apdalsskolan i Värnamo, vann tävlingen i år. Martin Karlsson, kökschef på Kavelbrogymnasiet i Skövde, vann tävlingen 2010. Lagets andra medlemmar är Even Bakke, kökschef på Lindåsskolan i Billdal och Fredrik Kämpenberg, kökschef på Virginska Skolrestaurangen i Örebro.

För mer information kontakta gärna:
Jenny Svederman, presschef på Lantmännen, jenny.svederman@lantmannen.com, +46 705 87 42 34
Cecilia Ceder, marknadschef på Cerealia Foodservice, cecilia.ceder@lantmannen.com +46 709 27 87 79.

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom lantbruk, maskin, energi och livsmedel. Exempel på våra varumärken är Axa, Kungsörnen, Kronfågel, GoGreen, Hatting, Schulstad och Gooh. Vi ägs av 35 000 svenska lantbrukare, har fler än 10 000 anställda, har närvaro i 22 länder och omsätter 38 miljarder kronor. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Det, kombinerat med att Lantmännen har verksamhet i hela kedjan från jord till bord, gör att vi kan ta ansvar för alla steg i kedjan. Läs gärna mer på: www.lantmannen.com eller www.lantmannen.se