- Alla elever har rätt till undervisning

- Alla elever har rätt till undervisning i alla ämnen. För barnens bästa måste undantagsreglerna i lagen användas mycket sparsamt och lagstiftningen måste vara mycket tydlig om undantag ska tillåtas, säger Eva-Lis Preisz, ordförande i Lärarförbundet.

Folkpartiet skriver i debattartikeln att skälet ”särskilda omständigheter” i lagstiftningen nyttjas mer än vad syftet tillåter.

- Folkpartiet pekar på ett problem som uppstår för att integrationen inte fungerar tillräckligt bra. Det viktiga är att skapa en bättre dialog med föräldrar för att bygga tillit och förtroende till både samhället och skolan, säger Eva-Lis Preisz.

- Det är viktigt att inte stifta lagar som riskerar att skapa stora konflikter mellan föräldrar och barn. Pressen kan då öka på barnen när de ska leva upp både till det samhället och föräldrarna kräver. Lösningen måste ligga i att öka dialogen mellan skola, föräldrar och samhälle, säger Eva-Lis Preisz. För ytterligare information, kontakta: Kommentarer: Eva-Lis Preisz Förbundsordförande Lärarförbundet Tel: 070-576 72 38 E-post: eva-lis.preisz@lararforbundet.se

Upplysningar: Matilda Westerman Pressekreterare Lärarförbundet Tel: 08-737 69 02 E-post: matilda.westerman@lararforbundet.se

Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se Om Lärarförbundet Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.