- Allt för liten ökning av lediga lärarjobb

Lärarförbundet presenterar i dag en rapport med statistik från AMS över antalet lediga. Jämfört med 2007 ses en liten ökning av antalet utannonserade lärartjänster. Under årets fem första månader har 12 685 lärarjobb i grund- och gymnasieskolan utannonserats, det är en ökning jämfört med 2007 på 6 procent. Efterfrågan på lärare i förskolan och fritidshemmen har också ökat något, jämfört med 2007 har ökningen varit 5,5 procent eller 7009 lärartjänster.

- Det är viktigt att komma ihåg att skollagen säger att det är utbildade lärare som skall anställas. Det är bara i mycket speciella undantagsfall som en outbildad kan anställas. Skolhuvudmännen använder sig dessvärre allt för ofta av detta undantag, säger Ann-Charlotte Eriksson.

Skolverkets statistik visar att andelen outbildade i skolorna ökar och stadigt har ökat sedan 1999. I de fristående skolorna saknar så många som 44 procent lärarutbildning. Läsåret 2007/2008 saknade sammanlagt 16 procent av de personer som var tillsvidareanställda i skolan, lärarutbildning. 16 procent motsvarar 27 300 lärarjobb som landets kommuner och skolhuvudmän är skyldiga att rekrytera utbildade lärare till

- Det är mycket olyckligt att de fristående skolorna har så många outbildade lärare. Vi vet att utbildade lärare är den enskilt viktigaste faktorn för elevernas resultat. Vill kommuner och andra skolhuvudmän på allvar satsa på eleverna och deras måluppfyllelse är det dags att annonsera efter fler välutbildade lärare, säger Ann-Charlotte Eriksson.

Statistiken för antalet lediga lärarjobb i respektive region och kommun finns på lararforbundet.se eller i bifogad bilaga.

Kommentarer: Ann-Charlotte Eriksson, vice ordförande Lärarförbundet 0704-537547 Upplysningar: Matilda Westerman, ombudsman Lärarförbundet, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.