- En ny skolmiljard varje år

Lärarförbundet uppmärksammar i dag "Skolans dag" och presenterar en ny rapport med fokus på grundskolan och de elever som inte når skolans mål.

Från och med nästa år blir nationella prov obligatoriska för drygt 90 000 elever i år 3. Rätt använda kan de nationella proven i år 3 öka kunskapen hos de som fördelar resurser till skolan. Skolansvariga politiker på alla nivåer tvingas att se och inse behoven.

- Grundskolans resurser är alltför knappa. Vi vill se en rejäl satsning på grundskolan och kräver att regeringen redan i höstens budgetproposition skjuter till en miljard kronor varje år de kommande åren för bättre och snabbare stöd till eleverna. En skolmiljard till grundskolan kommer att ge fler elever förutsättningar att nå skolans mål, säger Eva-Lis Sirén, förbundsordförande i Lärarförbundet.

De elever som inte klarat kraven för att komma in på något av gymnasieskolans nationella program har hittills hänvisats till det indiviuella programmet. Detta avskaffas inom kort. En satsning på att alla elever ska klara grundskolan är en investering för Sverige som kunskapsnation.

- När regeringen säger att det finns ett reformutrymme för de kommande åren på mer än 30 miljarder kronor, är ett årligt tillskott till grundskolan om en miljard kronor en både rimlig och klok framtidsinvestering, säger Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet vill se en rätt för läraren att ge varje elev adekvat stöd, en så kallad ordinationsrätt.

- En skola i världsklass förutsätter att lärare har långtgående möjligheter att sätta in stöd där de ser att det behövs. Lärarförbundet kräver därför en ordinationsrätt för lärare. Det kan handla om att eleven får några extra timmars stöd, modersmålsundervisning eller undervisning i mindre grupper, konstaterar Eva-Lis Sirén avslutningsvis.

Upplysningar: Håkan Carlsson, presschef, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.