- Finsk skolmodell inte lösningen för svensk skola

Lärarförbundet presenterar en rapport om vad som utmärker den finska skola som så ofta lyfts fram som en förebild för svensk skola. I rapporten söker Lärarförbundet svar på vad och om svensk skola ska lära av den finska.

- Lärarförbundets slutsats är att Sverige kan lära av hur det statliga ansvaret ser ut i Finland, vad staten ansvarar och inte ansvarar för. Det som sker på skolnivå måste - precis som i Finland - utvärderas och följas upp av lärare och rektorer själva. Metoder eller arbetssätt kan inte tas direkt från ett land till ett annat. Finlands framgångsrecept kan inspirera, men inte kopieras, säger Eva-Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet.

Finland placerar sig högt i internationella jämförelser över hur elevers skolresultat i olika länder ser ut. Utifrån en genomgång av vad som gör den finska skolan så framgångsrik, pekar Lärarförbundet i rapporten på vad Sverige kan lära av Finland för att utveckla och göra den svenska skolan ännu bättre.

- Vi vill att skolpolitiker från alla partier och på alla nivåer tar ett långsiktigt ansvar för skolan - en långsiktighet som gör att spelreglerna för skolan inte ändras vid varje regeringsskifte. Lärarförbundet vill se en lärarutbildning av hög kvalitet samt att lärare och skolledare får större inflytande över skolans vardag. Finland är också duktiga på att stötta svagpresterande elever, de får den hjälp de behöver för att nå målen. Här måste Sverige lära av Finland, säger Eva-Lis Sirén.

- Lärare måste ges förutsättningar att själva välja väg för hur arbetet och skolan hela tiden ska förbättras. Lita på lärarna, det gör man i Finland! Då kommer fler elever att nå kunskapsmålen i svensk skola, avslutar Eva-Lis Sirén.

Rapporten presenterades vid ett seminarium under Almedalsveckan i Visby på söndagen.

Läs rapporten

För ytterligare information, kontakta:
Kommentarer:
Eva-Lis Sirén
Lärarförbundet
E-post: eva-lis.siren@lararforbundet.se

Upplysningar:
Håkan Carlsson
Presschef
Lärarförbundet
E-post: hakan.carlsson@lararforbundet.se

Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se

Om Lärarförbundet
Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.