– För en likvärdig skola krävs mer än nationella prov

– Vi vill heller inte ha en skola där utbildningsinspektionen överprövar lärares kompetens. Bedömning av elevers kunskaper är en del av varje lärares vardag. Det lärare behöver är möjlighet att sätta in rätt insatser tidigt och där behoven är som störst så att alla elever når målen, säger Eva-Lis Preisz.

Utredningen föreslår samtidigt en dialog mellan olika parter för framtagandet av den nya utbildningsinspektionen.

– Vi är positiva till att utredningen vill att riktlinjer för en tydligare utbildningsinspektion tas fram i dialog med lärarna och att lärarnas egna värdering av sitt arbete lyfts fram som en viktig del av granskningen, säger Eva-Lis Preisz. För ytterligare information, kontakta: Kommentarer: Eva-Lis Preisz Förbundsordförande Lärarförbundet Tel: 070-576 72 38 E-post: eva-lis.preisz@lararforbundet.se

Upplysningar: Matilda Westerman Pressekreterare Lärarförbundet Tel: 08-737 69 02 E-post: matilda.westerman@lararforbundet.se

Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se Om Lärarförbundet Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 228 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.