- Försämra inte informationen till föräldrarna

Idag är det redan obligatoriskt med individuella utvecklingsplaner som innehåller skriftlig information. Förändringen som regeringen nu genomför innebär att det blir möjligt att endast skriva ut en siffra eller en bokstav, i värsta fall utan vidare förklaring.

- Björklunds förslag innebär en uppenbar risk att informationen till föräldrarna försämras då det nu blir möjligt att bara skriva en bokstav eller en siffra, det är långtifrån tillräckligt. Lärarförbundet anser att det är viktigt att föräldrar kan få bra skriftlig information om hur det går för deras barn i skolan men den skall vara utförlig och tydlig. Därför är det extra viktigt att informationen i de individuella utvecklingsplanerna fortsätter att vara utförlig och informativ, säger Eva-Lis Preisz, ordförande i Lärarförbundet.

- Det är beklagligt att regeringen trots allt väljer att fatta beslut i frågan som rör betygsliknande omdömen från år ett. Lärarförbundet har tidigare krävt, tillsammans med socialdemokraterna och Lärarnas Riksförbund, att politikerna ska göra upp brett om betygssystemet så att vi får en politik som är stabil och hållbar, säger Eva-Lis Preisz. För ytterligare information, kontakta: Kommentarer: Eva-Lis Preisz Förbundsordförande Lärarförbundet Tel: 070-576 72 38 E-post: eva-lis.preisz@lararforbundet.se

Upplysningar: Matilda Westerman Pressekreterare Lärarförbundet Tel: 08-737 69 02 E-post: matilda.westerman@lararforbundet.se

Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se Om Lärarförbundet Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 228 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.