- Kvalitet kräver eftertanke!

– Kvalitetssatsningar på förskolan och vuxenutbildning måste fortsätta även om regeringen nu slopar öronmärkningen av pengar till dessa verksamheter. Kommunerna får inte använda dessa pengar för att stoppa i svarta hål, säger Eva-Lis Preisz, ordförande i Lärarförbundet.

I budgeten föreslås ökade satsningar på kompetensutveckling för lärare samt en ökad satsning på forskning.

– Det är mycket positivt att satsningar på forskning och kompetensutveckling nu görs, säger Eva-Lis Preisz. Om regeringen vill kvalitetshöja skolan är lärarutbildningen och tillgång till skolrelevant forskning mycket viktiga delar. Forskarutbildade lärare ska finnas i alla skolformer.

Redan i det familjepolitiska programmet presenterade alliansen en rad åtgärder som skulle påverka förskolan. I budgeten ges nu uppdrag om vidare utredning av dessa reformer.

– Vi välkomnar att regeringen inte utan eftertanke genomför förändringar som riskerar att leda till stora kvalitetssänkningar för den svenska förskolan. Att vårdnadsbidrag och barnomsorgspeng nu ska utredas ordentligt är bra. Det måste bli tydligt hur dessa satsningar påverkar förskolan som är en viktig del i ett sammanhållet utbildningssystem. Det är bättre att det blir rätt än att det går fort, säger Eva-Lis Preisz. För ytterligare information, kontakta:

Kommentarer: Eva-Lis Preisz Förbundsordförande Lärarförbundet Tel: 070-576 72 38

Upplysningar: Matilda Larsson Pressekreterare Lärarförbundet Tel: 08-737 69 02

Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se Om Lärarförbundet Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 228 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.