- Läraryrket måste vara välavlönat för att attrahera studenter

- Behovet av lärare i förskolan och fritidshem, yrkeslärare och specialpedagoger är stort enligt Högskoleverkets prognos. För att göra ett yrke attraktivt så krävs bland annat en bra lön. Vill kommunerna säkra det framtida behovet av välutbildade lärare måste de börja satsa på en högre lön och bättre villkor för dessa yrkesgrupper, säger Eva-Lis Preisz, ordförande i Lärarförbundet.

Att läraryrket måste vara välavlönat poängterar även chefen för Högskoleverket, Anders Flodström.

- Det är glädjande att fler och fler inser vikten av att ett yrke måste ha en hög status och en hög lön för att bli attraktivt. Dessutom måste utbildningen för lärare både ligga på en kvalificerad nivå och locka de allra bästa studenterna att vilja välja läraryrket, säger Eva-Lis Preisz.

För ytterligare information, kontakta:

Kommentarer: Eva-Lis Preisz Förbundsordförande Lärarförbundet Tel: 070-576 72 38 E-post: eva-lis.preisz@lararforbundet.se

Upplysningar: Matilda Westerman Pressekreterare Lärarförbundet Tel: 08-737 69 02 E-post: matilda.westerman@lararforbundet.se

Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se

Om Lärarförbundet Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.