- Stora förändringar kräver tät dialog med lärarna

- Vi har hittills haft goda kontakter och en bra dialog med såväl regering som opposition. Jag utgår från att vi fortsätter dessa nära kontakter även under den nya regeringen, säger Eva-Lis Preisz, ordförande i Lärarförbundet, som är mycket nöjd med att statsministern i regeringsförklaringen slog fast att läraryrket är ett av landets viktigaste.

- I många frågor är vi överens med den tillträdande regeringen. Det gäller behovet av en lärarauktorisation och en ny skollag med tydliga befogenheter för lärarna. Alla förändringar måste utgå från att lärarna ges de bästa förutsättningarna – det räcker inte med ökad kontroll.

- I några viktiga frågor går våra uppfattningar isär, och vi hoppas att regeringen lyssnar på våra argument. När det gäller förskolan ser vi uppenbara risker med barnomsorgspeng och vårdnadsbidrag, och för gymnasieskolan ser vi med oro på utbildningar som kan bli återvändsgränder. När det gäller de signalerade minskningarna av högskoleplatser riskerar det att bli en grov orättvisa för ungdomarna i de stora barnkullarna, som utestängs från högre utbildning, säger Eva-Lis Preisz.

- Som företrädare för lärarna förväntar jag att i den kommande budgeten finns tidigare utlovade pengar till en stor satsning på lärares kompetensutveckling och på skolnära forskning, säger Eva-Lis Preisz. För ytterligare information, kontakta:

Kommentarer: Eva-Lis Preisz Förbundsordförande Lärarförbundet Tel: 070-576 72 38

Upplysningar: Matilda Larsson Pressekreterare Lärarförbundet Tel: 08-737 69 02

Vill du läsa mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se Om Lärarförbundet Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 228 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.