- Var är ambitionen för förskolan?

- Det är oroväckande att regeringen inför vårdnadsbidrag istället för att satsa på en pedagogiskt förstärkt förskola. Skolministern backar därmed från löftet om satsningar på barn i de tidiga åren. Ambitionshöjningen för förskolan skjuts nu på framtiden, enligt regeringens besked idag, säger Eva-Lis Preisz ordförande i Lärarförbundet.

- Att införa ett vårdnadsbidrag är att sätta föräldrarnas rättigheter framför barnens. Med vårdnadsbidragets konstruktion riskerar resurser att tas från förskolan och därmed sjunker kvalitén i verksamheten. Jag ser också en risk med att de barn som bäst behöver förskolan för exempelvis språkutveckling, nu inte får möjlighet att ta del av den verksamheten, säger Eva-Lis Preisz.

Göran Hägglund och Nyamko Sabuni presenterade tidigare idag ett förslag som innebär att kommunerna får möjlighet att införa ett vårdnadsbidrag till föräldrar med barn som är under tre år.

- Den svenska förskolan ses internationellt som en förebild eftersom den omfattar alla barn från ett år. Dagens förslag innebär att barn under tre år skiljs från de som är äldre, det är mycket olyckligt. Barns pedagogiska utveckling startar inte vid tre års ålder utan mycket tidigare, säger Eva-Lis Preisz.

- Vi vet att de barn som gått i förskolan har bättre förutsättningar att lyckas i framtiden, att de helt enkelt klarar sig bättre i skolan. Regerings ambitioner om att fler elever måste nå målen kommer helt på skam när man väljer att satsa på vårdnadsbidraget framför förskolan, säger Eva-Lis Preisz. För ytterligare information, kontakta: Kommentarer: Eva-Lis Preisz Förbundsordförande Lärarförbundet Tel: 070-576 72 38 E-post: eva-lis.preisz@lararforbundet.se

Upplysningar: Matilda Larsson Pressekreterare Lärarförbundet Tel: 08-737 69 02 E-post: matilda.larsson@lararforbundet.se

Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se Om Lärarförbundet Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 228 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.