​​​36 000 lärarröster visar vägen framåt i unik medlemsdialog

Under våren 2017 har Lärarförbundet genomfört en stor dialog för att ta reda på vad lärare och skolledare tycker är de viktigaste frågorna för lärares och skolans utveckling. Med hjälp av resultaten kommer Lärarförbundet ta fram en ny visions- och verksamhetsinriktning. Mycket av detta kommer också att användas inför den stundande avtals- och valrörelsen. 36 000 starka röster från lärare och skolledare vittnar om en stor yrkesstolthet och arbetsglädje, men också om stress och att tiden inte räcker till.

- Vi lärare och skolledare vet precis vad vi behöver för att skola och förskola ska hamna på rätt kurs och 36 000 lärare och skolledare har inte fel. Det är dags för politiken att börja agera, säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets förbundsordförande.

Det medlemmarna framförallt lyfter fram i medlemsdialogen är behovet av bättre möjligheter till utveckling. Det handlar både om tid till att planera, följa upp och utveckla den egna undervisningen samt bättre förutsättningar till kompetensutveckling, kollegialt samarbete och möjlighet att ta del av och bedriva forskning.

Lärarförbundets medlemsdialog har genomförts under våren 2017 och kommer att ligga till grund för såväl påverkans- och opinionsarbetet som förbundets verksamhet framöver.

–Det som medlemmarna på respektive arbetsplats har enats om att arbeta vidare med och de behov som identifierats behöver verkligen inte vänta till 2018. Mycket viktigt förändringsarbete sker direkt på den egna arbetsplatsen. Samtidigt sätter vi extra tryck på politiker både lokalt och nationellt för att komma tillrätta med lärarbristen och villkoren att få vara den lärare och ledare vi vill och behöver vara för barn och elever, säger Johanna Jaara Åstrand.