37 500 lärare har lämnat yrket

Nästan var sjätte behörig lärare har lämnat yrket sedan utbildningen, visar en ny undersökning från Lärarförbundet. 37 500 lärare arbetar idag med något annat än att vara lärare. Undersökning bygger på siffror som SCB på uppdrag av Lärarförbundet tagit fram.

- Sverige står inför en nationell lärarkris. Vi riskerar att i framtiden inte ha tillräckligt med lärare som kan ge våra elever de kunskaper de behöver. För ett land som är beroende av att kunna konkurrera med kunskap är detta ett allvarligt samhällsproblem, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Sveriges Kommuner och Landsting har i en tidigare prognos beräknat att fram till 2020 behöver cirka 80 000 lärare rekryteras. Samtidigt pekar siffror från SCB på att Sverige riskerar att ha en brist på cirka 46 500 lärare om åtta år.

I dag arbetar 37 500 lärare med något annat än att vara lärare. För Stockholms del handlar det om drygt 9 000 lärare, som i dag arbetar utanför skolväsendet. Enligt tidigare undersökningar gjorda av Lärarförbundet är en av huvudanledningarna till att de lämnat yrket de låga lönerna.

- Höjer vi lärarnas löner kanske några av dem kan lockas tillbaka till läraryrket och lärarbristen reduceras. Det vore bra för Sveriges elever - och det vore bra för Sverige som kunskapsnation, säger Eva-Lis Sirén.

För mer information:
Jenny Engdahl, Tf Presschef,  070-363 25 55