55 procent av rektorerna funderar på att lämna yrket

Att lärare ligger i topp i olika mätningar vad gäller stress och arbetsbelastning är välkänt. Lärarnas chefer, skolledarna, har en lika tuff situation visar en ny undersökning från Lärarförbundet. Arbetsbelastningen ökar för Sveriges skolledare och dessutom uppger två av tre skolledare att de har fått mindre tid för det pedagogiska uppdraget.

- Elevresultaten fortsätter att försämras och ett gott pedagogiskt ledarskap behövs mer än någonsin. Skolledares arbetssituation är helt orimlig med ständigt nya arbetsuppgifter, ständigt mer att göra och ständigt sämre förutsättningar. Nu måste skolledare få möjlighet att fokusera på sitt uppdrag, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

2700 skolledare har deltagit i undersökningen och åtta av tio uppger att arbetsbelastningen har ökat sedan de blev skolledare.

- Hälften av skolledarna har övervägt att lämna yrket det senaste året. Samtidigt står kåren inför stora pensionsavgångar. Det som avgör om svensk skola kan locka kompetenta ledare framöver är en rimligare arbetsbelastning tillsammans med mer attraktiva löner, säger Eva-Lis Sirén.

Det är ofta mycket svårt att rekrytera skolledare. Dessutom uppger sju av tio rektorer att de måste arbeta mer än 45 timmar i veckan.

- Att jobba över är tyvärr mer regel än undantag. Vill vi på allvar höja elevernas kunskapsresultat måste skolledare ges bättre förutsättningar att leda det arbetet, säger ordförande för Lärarförbundet skolledarförening Agneta Cederbom

Lärarförbundet kräver:

→ Regeringen måste snarast tillsätta den utredning av skolledarnas arbetssituation som aviserades i budgetpropositionen 2013.
→ Varje reform och nytt uppdrag från staten och huvudmannen måste matchas med resurser i form av tid och pengar.
→ Öka antalet skolledare så att varje skolledare får ett rimligt antal medarbetare.
→ Sluta att flytta administrativa arbetsuppgifter från huvudkontoren till skolorna.
→ Skärp skollagen så att huvudmännen regelbundet måste förvissa sig om att rektorer och förskolechefer har tillräckliga resurser för att klara sina uppdrag.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.