8 av 10 gymnasielärare hinner inte planera lektioner

Lärarförbundets färska undersökning bland 3000 gymnasielärare visar att läget i landets gymnasieskolor är akut. 8 av 10 gymnasielärare uppger att de inte hinner planera och efterarbeta lektionerna och att kvaliteten på undervisningen därmed får stryka på foten.

– Vi har en lärarkår som tvingas arbeta under helt orimliga förhållanden. Med sjunkande elevresultat kan inte detta få fortgå. I skolornas marknadsföringsjakt på elever frågar jag mig om elever och föräldrar vet hur verkligheten ser ut? säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

9 av 10 uppger också att arbetsbelastningen har ökat de senaste åren. Av dessa tycker 84 procent att det framför allt är administration som äter upp tiden. 63 procent anger att hanteringen av åtgärdsprogram har ökat arbetsbelastningen.

– Situationen är ohållbar. Precis som inom resten av skolan har arbetsbelastningen, framför allt den administrativa bördan, ökat dramatiskt. En ny gymnasiereform, nya ämnesplaner, ett nytt betygssystem, mer konkurrens om eleverna – allt detta har medfört merarbete, säger Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet ställer fem krav på politikerna för att skapa en bättre arbetssituation för landets gymnasielärare:

• Minska antalet åtgärdsprogram och administrationen kring CSN-rapportering och nationella prov.
  • Matcha varje ny reform med resurser i form av tid och pengar.
  • Anställ fler speciallärare/specialpedagoger för särskilt stöd, utredningar och åtgärdsprogram.
  • Avsätt mer resurser till IT-stöd och administration.
  • Öka lärartätheten och behåll lärare när elevkullarna i gymnasieskolan sjunker.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.