Akut brist på NO- och tekniklärare

Endast fem lärare i biologi, fysik och kemi för årskurs 7-9 tog examen våren 2014. Det visar en ny undersökning som presenteras av Lärarförbundet. Inte en enda lärare i teknik utexaminerades för motsvarande årskurser. För gymnasiet utexaminerades fyra lärare i teknik.

-          Lärarkrisen kan inte bli tydligare än såhär. När antalet NO- och tekniklärare går att räkna på ena handens fingrar är läget akut. Vem ska undervisa i dessa ämnen i framtiden? säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

De 16 lärosäten som erbjuder lärarutbildning i NO- och teknikämnena fick en enkät att fylla i. 14 lärosäten svarade.

-          Konsekvenserna av lärarkrisen blir troligen fler obehöriga lärare eller att klasserna blir större. Inget av detta ger Sverige ett efterlängtat lyft i kunskapsresultaten, snarare tvärtom. Och det är dessutom precis tvärt emot vad politikerna säger sig vilja. Nu måste politikerna sluta huka sig för lärarkrisen, säger Eva-Lis Sirén.

Mer än var fjärde lärare i Sverige kommer att gå i pension inom de närmaste 10 åren. Det motsvarar cirka 500 behöriga NO-lärare på grundskolans år 7–9. Det betyder att de utexaminerade inte på långa vägar räcker till för att mota lärarkrisen.

-          Det är extra alarmerande inom dessa ämnesgrupper för den alternativa arbetsmarknaden ger så mycket mer i plånboken. Den som är duktig på matematik inser snabbt att en utbildningspremie på 25 000 inte räcker långt om man jämför med livsinkomsten en ingenjör får. Vill vi ha utbildade lärare i dessa viktiga ämnen måste lärarlönerna kunna konkurrera med alternativa karriärer, säger Eva-Lis Sirén.

*Stjärnmärkningen nedan står för antalet studenter som är utbildade på KTH med dubbel examen (lärare+ingenjör)

Programstudent År 7-9 Gy
Slutar vt 14 Slutar vt 14