Alarmerande lågt intresse för att bli lärare

Andelen förstahandssökande till lärarutbildningen är nere på en alarmerande låg nivå visar Högskoleverket och SCB:s senaste statistik. Andelen förstahandssökande är nu 1,2 sökande. Alla sökande antas nu till utbildningen oavsett lämplighet. Att Sverige närmar sig en nationell lärarkris är ett faktum.

– De låga lärarlönerna är orsaken till det låga intresset för lärarutbildningen. Om läraryrket ska bli intressant för de bästa studenterna måste månadslönen upp med 10 000 kronor annars väljer unga andra yrken, konstaterar Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Den svenska skolan genomgår nu en lång rad reformer som riskerar att bli verkningslösa om ingen vill bli lärare. Ungdomar anger de låga lärarlönerna som den främsta orsaken till varför de inte vill bli lärare, enligt en tidigare genomförd undersökning som Lärarförbundet låtit göra.

– Sverige är på väg mot en nationell lärarkris som hotar hela utbildningssystemet. Allt för länge har regeringen och kommunerna stått och tittat på när intresset för läraryrket åkt rakt ner i källaren. Nu krävs omedelbara åtgärder av regeringen och kommunerna för att höja lärarlönerna, säger Eva-Lis Sirén

För upplysningar:
Lärarförbundets Pressjour 08-737 69 02