Alla lärarstuderande har rätt till forskarutbildade lärare

– Det är välkommet att Högskoleverket pekar på de allvarliga brister som finns i lärarutbildningen. Lärarutbildningen ska locka de allra bästa studenterna och då måste den hålla högsta kvalitet. Det arbete som har påbörjats för att stärka kvaliteten måste fortsätta. Brister ska uppmärksammas och åtgärdas, säger Eva-Lis Preisz ordförande i Lärarförbundet.

– Det är oacceptabelt att forskningsresurserna för landets största utbildning är så små. Lärarförbundet har drivit frågan om ökade resurser i åratal. Antalet disputerade lärare är alldeles för lågt. Alla lärarstudenter har rätt till forskarutbildade lärare. Resurserna till forskning knuten till lärarutbildningarna måste öka avsevärt. Den vetenskapliga basen måste förstärkas. Det är den viktigaste slutsatsen av Högskoleverkets utvärdering, säger Eva-Lis Preisz.

– I ljuset av Högskoleverkets utvärdering konstaterar jag att regeringens satsningar leder i fel riktning. När regeringen lägger flera inriktningar på grundläggande nivå, minskar snarare forskningsbasen, säger Eva-Lis Preisz.

– De blivande matematiklärarna får inte med sig tillräckligt goda kunskaper om hur elever lär. Det riskerar att försvaga kunskaperna hos framtidens barn och ungdomar. En bra lärarutbildning integrerar djupa ämneskunskaper med kunskaper om hur elever lär sig ämnet, säger Eva-Lis Preisz.

Kommentarer: Eva-Lis Preisz, ordförande Lärarförbundet, 070-576 72 38 Upplysningar: Håkan Carlsson, presschef, 08-737 69 02

Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.