Alliansens utbildningsrapport utan besked om resurser

PRESSMEDDELANDE FRÅN LÄRARFÖRBUNDET 2010-06-22

Alliansens utbildningsrapport utan besked om resurser Under tisdagen presenterade Alliansens arbetsgrupp för utbildning sin slutrapport. Arbetsgruppen lyfter bland annat fram en välkommen satsning på skolledare och att man vill hitta sätt att stimulera framgångsrika skolor.
– Att genom en fortsatt satsning på Lärarlyftet och ett nytt Rektorslyft tydligt peka ut ett utvecklat ledarskap i skolan som en nyckel till framgång är positivt, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.
Alliansarbetsgruppen gav inga besked om hur skolan ska fredas från nedskärningar och heller inte några besked om konkreta satsningar om regeringen sitter kvar. De borgerliga partierna kunde inte säga något om hur de förslag som ändå finns i rapporten ska finansieras. Partiföreträdarna hänvisade till besked efter sommaren.
– Regeringen får inte upprepa mandatperiodens misstag att låta skolan drabbas av kortsiktiga nedskärningar. Nu behövs snabba besked om extra stöd till kommunerna för åren 2011 till 2013, säger Eva-Lis Sirén.
Det är mindre än tre månader kvar till valet och det saknas fortfarande tydliga utbildningspolitiska alternativ.
– Vi har väntat på konkreta besked om vad de båda regeringsalternativen vill med svensk skola under nästa mandatperiod och om de kommer att prioritera resurser till den i valrörelsen. Alliansen hade en chans i dag, men tog den inte. Nu väntar vi på oppositionen, säger Eva-Lis Sirén.
Via Lärarförbundets kampanjwebb för "Börja med skolan – så löser sig resten!" har redan fler än 4000 brev skickats av föräldrar till politiker i landets kommuner där de ber partierna att deklarera sina vallöften om skolan.
– Genom att satsa på skolan kan vi ta oss an morgondagens utmaningar på alla samhällsområden. Därför är vårt budskap till politikerna inför höstens val: Börja med skolan - så löser sig resten! säger Eva-Lis Sirén.

Upplysningar: Lärarförbundets presschef Claes Nyberg, 08-737 69 02.

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.
2 (1)