Älvkarleby bästa musik- och kulturskolekommun i Uppsala län

När Lärarförbundet idag presenterar årets ranking över Sveriges bästa musik- och kulturskolekommun är Älvkarleby fortfarande främsta kommun i Uppsala län, och har klättrat från plats 118 till 79. I övrigt ser Uppsala län dock svagt ut, då Älvkarleby är den enda av länets åtta kommuner som placerar sig på topp 100 av Sveriges 290 kommuner. Älvkarleby utmärker sig även genom en delad förstaplacering i kriteriet medelavgift.

-          Idag är det bara en handfull kommuner som inte förmår anordna någon musik- och kulturskola. Om Sverige ska kunna utvecklas som kulturnation krävs det ett starkt fokus på barnkultur från alla Sveriges kommuner. Jag hoppas därför att kommunerna i Uppsala län satsar mer på att ge alla barn och ungdomar tillgång till musik- och kulturskola, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet etablerade 2009 ett årligt pris till Sveriges bästa musik- och kulturskolekommun. Undersökningen bygger på en sammanställning av tre kriterier: resurser som kommunen satsar på Musik och Kulturskolan räknat i kronor per invånare i åldern 7-15 år, den medelavgift som tas ut av eleverna och andelen elever som deltar i kommunens verksamhet.

Till bästa musik- och kulturskolekommun för 2013 utsåg Lärarförbundet Pajala kommun. När årets ranking nu presenteras saknar 7 kommuner en musik- eller kulturskola. I Uppsala län finns inga av dessa kommuner.

Hela rankingen - både som rikslista och uppdelad per län - finns på Lärarförbundets webbplats www.lararforbundet.se/musikkulturkommun

Placeringar för kommuner i Uppsala län 2013:

Älvkarleby 79
 Östhammar 124
 Tierp 126
 Enköping 178
 Håbo 223
 Knivsta 247
 Heby 264
 Uppsala 272

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986