Ambitionslös vårbudget för skolan

Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Preisz säger med anledning av vårbudgeten:

- Årets vårproposition är tom på skolområdet men uttrycker vissa ambitioner inför 2009. Vi kan inte annat än att hoppas att löftena som aviseras kommer att förverkligas. Men skolan behöver satsningar nu. Lärarna kräver mer av regeringen är fagra löften. Att satsa på barn och ungdomar är att satsa på framtiden.

- Redan i budgetpropositionen 2007 saknade vi satsningar på förskolan och fritidshemmen. Skolverket pekade nyligen på att utvecklingen med fler barn per vuxen fortsätter att öka. Vi väntar på åtgärder. För ytterligare information, kontakta: Kommentarer: Eva-Lis Preisz Förbundsordförande Lärarförbundet Tel: 070-576 72 38 E-post: eva-lis.preisz@lararforbundet.se

Upplysningar: Håkan Carlsson Presschef Lärarförbundet Tel: 08-737 69 02 E-post: hakan.carlsson@lararforbundet.se

Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se Om Lärarförbundet Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.