Årets Bästa skolkommun är Övertorneå

Lärarförbundet släpper sin rankning Bästa skolkommun för nittonde året i rad. Toppar gör Övertorneå, sist hamnar Tierp.

Lärarförbundet släpper för nittonde året i rad rankningen Bästa skolkommun, som baseras på tio olika kvalitetskriterier som vägs samman i ett index. Bilden som avtecknas är att svensk skola dras isär. Andelen behöriga lärare, satsade medel, sjukskrivningstal, löner och betygsresultat skiljer sig markant över landet.

– Övertorneå toppar årets rankning eftersom de prioriterar sin skola. De satsar resurser och håller en hög lärartäthet vilket betalar sig i friska lärare och goda resultat, säger Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande för Lärarförbundet.

Stora skillnader över landet

Rankningen blottar såväl olika förutsättningar som olika ambitioner hos Sveriges 290 kommuner.

– De stora skillnaderna över landet slår skoningslöst mot likvärdigheten. Vi måste ha ett samhälle där alla skolor är bra skolor oavsett kommun. Allt annat leder till ojämlika livschanser – det är inte bara djupt orättvist, utan också förödande för hela Sveriges framtid, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet.

Staten måste ta huvudansvaret

Lärarförbundet menar därför att staten måste ta huvudansvaret för skolans likvärdighet, finansiering och kvalitet. Syftet med rankningen är att synliggöra kommunernas ansvar som arbetsgivare och deras uppdrag att ge förutsättningar för dagens skola. Lärarförbundet vill belysa de förödande konsekvenser som nedskärningar på skolans område för med sig.

– Vi vill att vår rankning ska bidra till de samtal och beslut som krävs för att stärka skolledares och lärares förutsättningar och villkor i varje kommun. Alla genomförda och planerade nedskärningar slår hårt i hela skolsverige och kommer straffa sig både på kort och lång sikt. Att spara på skolan är nog det dyraste man kan göra, säger Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande för Lärarförbundet.

Här hittar du hela rankningen - kommun för kommun: https://www.lararforbundet.se/basta-skolkommun

För mer information, kontakta pressjouren på:

press@lararforbundet.se

Om Lärarförbundet:

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar lärarprofessionen och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt professionsförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.