Årets skolförbättrare, Motala kommun

Idag presenterar Lärarförbundet årets Bästa skolkommun och Årets skolförbättrare. Årets skolförbättrare är Motala kommun. Motala har klättrat 128 steg på listan – mest av alla kommuner.

- Varje år delar vi även ut pris till årets skolförbättrare. Ett viktigt pris för att peka på att alla kommuner kan bli en bra skolkommun, säger Eva-Lis Preisz.

De femton bästa skolkommunerna samt årets skolförbättrare, förra årets resultat inom parentes.
1. Lomma (2) 2. Lund (3) 3. Båstad (5) 4. Övertorneå (1) 5. Tjörn (10) 6. Norsjö (8) 7. Luleå (11) 8. Habo (14) 9. Hammarö (59) 10. Umeå (15) 11. Staffanstorp (9) 12. Pajala (19) 13. Åsele (55) 14. Kalmar (27) 15. Mörbylånga (16) 99. Motala (227)

Kommentarer: Eva-Lis Preisz, ordförande i Lärarförbundet, 0705-767238 Inger Storm, ordförande i Lärarförbundet Motala, 0705-278127 Upplysningar: Matilda Westerman, pressekreterare, 08-737 69 02 Alf Lindberg, pressombudsman, Lärarförbundet, 0703 - 16 67 14

Läs mer om kriterierna och dagens prisceremoni på lararforbundet.se/bastaskolkommun. Där finns också pressbilder på företrädare för Motala kommun fria att använda för publicering.

Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 228 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan