Barnomsorgspeng hot mot kvaliteten i förskolan

Regeringen har i dag presenterat förslag om barnomsorgspeng och allmän förskola för treåringar. Lärarförbundet välkomnar att den allmänna förskolan för fyra- och femåringar ska omfatta även treåringar. Genom den föreslagna reformen får alla treåringar rätt till avgiftsfri förskola 15 timmar i veckan. Men samtidigt inför regeringen en barnomsorgspeng som riskerar att försämra förskolans kvalitet.

– Flera större svenska och internationella undersökningar bekräftar att barn som gått i förskola klarar sig bättre såväl i skolan som i sina sociala relationer. Effekten blir tydligare när barnen börjar tidigt i förskolan, säger Eva-Lis Sirén Lärarförbundet har tidigare kritiserat barnomsorgspengen för att den riskerar att dra undan resurser från förskolan och fritidshemmen.
– Barnomsorgspengen öppnar dörren för nya barnomsorgsformer med begränsad insyn och utan krav på utbildade lärare. De resurser som barnomsorgspengen kommer att kräva, borde i stället läggas på att stärka kvaliteten i förskolan och fritidshemmen, säger Eva-Lis Sirén.
– I en tid då kommunernas ekonomi är hårt ansträngd ökar risken att barnomsorgspengen får konsekvenser för förskolans resurser och därmed dess kvalitet, säger Eva-Lis Sirén.
När de bägge reformerna remissbehandlades under förra året välkomnades förslaget om allmän förskola för treåringar av de flesta remissinstanser. Upplägget för barnomsorgspengen möttes däremot av omfattande kritik. Lärarförbundet menar därför att det är beklagligt att regeringen väljer att skjuta upp införandet av den allmänna förskolan till 2010, men vill införa barnomsorgspengen redan i år.

Upplysningar: Håkan Carlsson, presschef, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.