Bättre villkor behövs för att klara lärarlyft

Idag presenterade regeringen sitt förslag på utbildningspolitiska satsningar i höstens budget. Satsningarna på komplettering och breddning av lärarnas behörighet är obetydliga i förhållande till det behov av behöriga lärare som vi idag ser.

-          Det är bra att regeringen vill förlänga lärarlyftet men det är ett problem att man inte har sett över lärarnas villkor för att delta. Det är som att duka upp en buffé men inte bjuda dem som berörs till bordet, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

-          Att lärarna får möjlighet att delta i lärarlyftet är ett ansvar som staten och arbetsgivarna har gemensamt. De har haft fyra år på sig. Långt ifrån alla har gjort sin läxa, säger Johanna Jaara Åstrand.

Yrkeslärarna föreslås också omfattas av lärarlegitimationen.

-          Det är verkligen på tiden. Det finns all anledning att höja yrkeslärarnas status och det här är ett viktigt steg. Inte minst för att kunna locka fackmän att utbilda sig till lärare. Nu är det viktigt att matcha detta med bra villkor så att lärarna kan komplettera sina behörigheter, säger Johanna Jaara Åstrand.

Dessutom presenterade regeringen ett förslag om allas rätt till komvux från 2017.

-          Det här är en oerhört viktig rättighet som innebär att dörrarna öppnas för fortsatt utbildning för alla. Det ska inte finnas några återvändsgränder i det svenska skolsystemet, säger Johanna Jaara Åstrand.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 233 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.