Begränsa de nationella proven

Snart är läsåret slut. Vårterminen i årskurs 6 och 9 har i år varit extra intensiv för elever och lärare. Det är första våren med fem nationella prov som vanligen består av ett antal delprov. Lärare vittnar om genomförande och rättning av drygt 500 prov.

-         De nya nationella proven är bara toppen på den våg av arbetsuppgifter som sköljt över lärarna de senaste åren. Det är ett fullständigt orimligt arbetspåslag, lärarna går på knäna, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Proven som ofta genomförs en bit in på vårterminen tar många timmar – kanske upp till tre extra arbetsveckor för den lärare som har fem prov.

-         Många lärare vittnar om att man inte hinner med annat under slutet av terminen. Den vanliga undervisningen får stå tillbaka och proven riskerar att minska elevernas kunskaper istället för att öka dem. På det sättet drabbas inte bara lärarna utan också eleverna och i förlängningen hela Sverige, säger Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet föreslår mot bakgrund av den orimliga arbetsbelastningen som går ut över undervisningen att:

• Endast prov i matematik, svenska och engelska ska vara obligatoriska. Proven i SO och NO i år 6 och 9 ska vara frivilliga.
  • En översyn av omfattning och tidpunkt för alla nationella prov.
  • Betydande delar av proven ska utföras och rättas digitalt, som i exempelvis Danmark.
  • Staten och huvudmännen ser till att mer resurser når skolorna för kostnader i samband med genomförandet av proven.

-         Lärare och elever kan inte ha det så här en termin till. Lärare måste få tid att ägna sig åt sitt kärnuppdrag. Politikerna måste ta till sig våra förbättringsförslag och göra förändringar redan till nästa läsår, säger Eva-Lis Sirén.

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986