Björklund backar från uttalande

När regeringen presenterade sitt förslag om förlängd skolplikt meddelade utbildningsminister Jan Björklund att grundskollärare skulle undervisa i den nya årskursen. I och med det riskerade de förskollärare som är anställda i förskoleklasser att bli obehöriga och förlora sina jobb.

-          Det är mycket bra att Björklund backar så snabbt angående förskollärarnas roll  i den nya förstaklassen. Vi räknar med snabbt besked om finansiering och när kompetensutvecklingen för förskollärarna ska ske så att de får behörighet att undervisa i de lägre årskurserna, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

-          Björklund om någon borde ju veta att saker och ting tar tid. Det handlar om nästan 10 000 personer som ska fortbildas. Läraryrkets attraktivitet skadas när lärare tvingas leva i ovisshet och när beskeden i skolpolitiken växlar så snabbt, säger Eva-Lis Sirén.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.