Bollnäs årets bästa Musik- och Kulturskolekommun

Till bästa Musik- och Kulturskolekommun 2011 har Lärarförbundet utsett Bollnäs kommun. Det är första gången Bollnäs vinner utmärkelsen.

Bollnäs har utvecklat och stärkt sin kulturskola till ett föredöme för andra. Vi gratulerar både elever, lärare och kommunens alla invånare till en satsning på hög kvalitet, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet etablerade 2009 den årliga rankningen Sveriges bästa Musik- och Kulturskolekommun. Priset uppmärksammar de kommuner som satsar på denna skolform som är viktig för många barn och ungdomar. Rankningen riktar också ljuset mot de kommuner som skär ned på Musik- och Kulturskolan eller drastiskt höjer avgifterna.

Kulturskolan i Bollnäs har en stor bredd på sitt utbud och erbjuder förutom sång och musik även drama och hemslöjd samt dans i samarbete med ABF. Det nyrenoverade kulturhuset har också lokaler som kulturskolan kan utnyttja.

Våra lärare brinner för sitt yrke och kulturskolan. Dessutom har vi politiker som vågar satsa och ser hur viktig den är som en del i helheten av elevernas skolgång, säger Kristin Lisshamre, ordförande i Lärarförbundets avdelning i Bollnäs.

Undersökningen som ligger till grund för utmärkelsen bygger på en sammanställning av tre kriterier: resurser som kommunen satsar på Musik och Kulturskolan räknat i kronor per invånare i åldern 7-15 år, den medelavgift som tas ut av eleverna och andelen elever i kommunen som deltar. Lärarna i kulturskolorna har också sämre villkor och lägre lön än andra lärargrupper.

När årets ranking nu presenteras saknar 12 kommuner en musik- och kulturskola. Det är en ökning med 20 procent jämfört med förra året.

Det är oroande att allt fler kommuner inte ser värdet av en musik- och kulturskola samtidigt som de estetiska ämnena allt mer sätts på undantag i skolan. Morgondagens arbetsmarknad kräver kreativa medarbetare, färdigheter som utvecklas i estetisk verksamhet, säger Eva-Lis Sirén.

De tio bästa musik- och kulturskolekommunerna 2011 (2010 inom parentes):

Bollnäs 1 (5)
Hällefors 2 (1)
Ragunda 3 (30)
Norberg 4 (18)
Ånge 5 (3)
Kramfors 6 (7)
Strömsund 7 (13)
Skinnskatteberg 8 (50)
Ludvika 9 (5)
Habo 10 (18)

Hela rankingen - både som rikslista och uppdelad per län - finns på Lärarförbundets webbplats www.lararforbundet.se/musikkulturkommun.

För upplysningar och kommentarer:
Claes Nyberg, presschef Lärarförbundet, 08-737 69 02
Kristin Lisshamre, ordförande Lärarförbundet Bollnäs, 070-275 79 87