Borgholm och Kalmar når topp tio i Bästa skolkommun

Borgholms kommun och Kalmar kommun landar på plats sex och tio i Lärarförbundets Bästa skolkommun. Samtidigt tappar sex av tolv kommuner i Kalmar län placeringar.

Hela rankingen hittar du här: https://www.lararforbundet.se/basta-skolkommun

För sjuttonde året i rad presenterar Lärarförbundet sin rankning Sveriges Bästa skolkommun. I Kalmar län toppas listan i år av Borgholms kommun, Kalmar kommun och Oskarshamns kommun. Borgholm placerar sig som nummer sex i hela landet.

– Bästa skolkommun har blivit en årlig dörröppnare till viktiga diskussioner med kommunen som är lärarnas största arbetsgivare om vad som leder till goda skolresultat. I år har vi också ett nytt avtal att ta med oss in i diskussionen om lärarnas förutsättningar att få göra ett bra jobb. Det sätter fokus på arbetsgivarens ansvar för det ­arbetsmiljöarbete som gör verklig skillnad på varenda skola och förskola, säger Ulrika Reinholdsson, ordförande Lärarförbundet Borgholm.

Lärare har rätt till bra villkor

Bästa skolkommun rankar inte enskilda skolor eller lärare, istället tittar vi på hur kommuner har satsat på skolfrågor utifrån 13 olika kriterier. Oavsett kommunens placering i undersökningen har lärare rätt att kräva bra villkor och förbättringar för att kunna göra ett bra jobb.

Av kommunerna i Kalmar län är det sex som förbättrar sin rankning, medan sex gått bakåt. Jämfört med resten av landet klarar sig en del bättre än snittet, andra sämre. Åtta av tolv kommuner ligger på den övre halvan i undersökningen, fyra på den nedre.

– Vi har en fantastisk lärarkår som med hårt arbete har vänt kunskapsutvecklingen. Men lärarbristen är akut och står i vägen för varje elevs rätt att undervisas av utbildade, behöriga lärare. För att fler ska vilja bli och förbli lärare behöver Sverige attraktiva lärararbetsgivare som värnar och värderar sin lärarkår överallt, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Andelen elever som fullföljer gymnasiet inom tre år, lärartätheten och sjukfrånvaron hör till Kalmar läns relativa styrkor i årets ranking, medan länets kommuner placerar sig lägre när vi jämför lönen, andelen elever som uppnår högskolebehörighet och elevernas meritvärde i åk 9.

Skriv på för att renodla läraruppdraget

Bästa skolkommun är inte bara ett verktyg för att visa hur mycket landets 290 kommuner väljer att satsa på skolan – det är också ett verktyg för att synliggöra nödvändiga åtgärder. Vi vet att lärare varje dag gör uppgifter som inte tillhör kärnuppdraget, som att städa, fixa vikarier och kopiera. Därför startar vi uppropet – #renodlaläraruppdraget – för att uppmana landets huvudmän att försäkra sig om att lärarkompetensen får användas till det som spelar roll för elevernas lärande och utveckling.

– Det finns inga genvägar till bra skolresultat. Att försäkra sig om att lärare har rätt förutsättningar i mötet med varje barn och elev måste vara högsta prioritet för alla kommuner. Lyssna och lita på att lärarna tar sitt yrkesansvar bara de får använda sin tid och kompetens till det som spelar roll för eleverna. Allt börjar med bra lärare – tillsammans, säger Johanna Jaara Åstrand.

Mer information om hur rankningen är gjord hittar ni här.

Så klarar sig kommunerna i Kalmar län i Bästa skolkommun 2018
Kommun Ranking 2018 Ranking 2017 Förändring