Bra med individanpassade IV-program

– Regeringens förslag ger gymnasieskolan arbetsro eftersom de föreslagna åtgärderna är en anpassning till den verklighet som redan idag styr arbetet i dagens gymnasieskola, säger Eva-Lis Sirén, förbundsordförande Lärarförbundet.

– Det är också positivt att de övriga särskilda programmen är individanpassade utbildningsalternativ, eftersom behoven skiljer sig starkt mellan olika elever, säger Eva-Lis Sirén.

Regeringen lämnar nu också förslag om vilka krav som ställs på eleverna för behörighet till gymnasieskolans nationella program. Förslaget innebär att det för behörighet till ett nationellt yrkesprogram kommer att krävas godkänt i 8 ämnen från grundskolan medan det till ett nationellt högskoleförberedande program kommer att krävas godkänt i 12 ämnen.

– Näringslivet och dagens arbetsliv kräver goda baskunskaper av alla elever. Lärarförbundet anser därför att det är fel tänkt att inte ställa samma krav på eleverna som söker till yrkesprogrammen som på dem som söker de högskoleförberedande programmen. De baskunskaper en skicklig yrkesman/kvinna behöver är inte lägre än för andra, säger Eva-Lis Sirén.

Upplysningar: Jimmy Mannung, Lärarförbundet, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.