Bra med tydligare läroplaner

- Det är bra att lärarna får ett ökat stöd i och med en tydligare läroplan. Vi utgår samtidigt från att det inte begränsar de professionella bedömningarna av hur undervisningens ska läggas upp, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

- En gemensam bedömning av nationella prov kan vara bra om de nationella proven framförallt syftar till att ge politiker besked om var resurser måste till för att alla elever ska nå kunskapsmålen, säger Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet vill betona att det är ett problem att allt fokus ligger på de teoretiska ämnena medan de praktiska och estetiska ämnena återigen hamnar i skymundan. Däremot välkomnas förslaget att skolans värdegrund och uppdrag samt övergripande mål och riktlinjer även ska omfatta förskoleklassen och i tillämpliga fall fritidshemmet.

- Lärarförbundet ser mycket positivt på utbildningsministerns tydliga besked om att det nationella provet inte ensamt kan stå som grund för bedömning av elevens kunskaper. En lärare bedömer elevers kunskaper utifrån många fler aspekter än ett enda provtillfälle. Vi vill inte att eleverna endast lär för proven, säger Eva-Lis Sirén

Upplysningar: Håkan Carlsson, presschef Lärarförbundet, 08-737 69 02 Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.