Bra satsning på yrkesutbildning

– Det bästa sättet att möta lågkonjunktur och ökande arbetslöshet är att satsa på vuxnas utbildning, framhåller Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén. Det är viktigt att kommunerna får möjlighet att öka utbudet av yrkesinriktade kurser för att möta arbetsmarknadens behov.
Under senare år har stora nedskärningar gjorts inom vuxenutbildningen som helhet.

– Nu väntar vi bara på att regeringen ska inse att övriga delar inom den kommunala vuxenutbildningen också behöver ett tillskott. En del vuxna vill på sikt kunna satsa på en högre utbildning och måste få möjlighet till det.
Att regeringen satsar på yrkeshögskolan och förbättrar studiemedlen är också positivt.

– Att erbjuda generösare studielån är viktigt för att fler vuxna ska våga ta steget in i studier. Det är framför allt betydelsefullt för att locka fler från hem utan studiebakgrund, påpekar Eva-Lis Sirén.

Upplysningar: Håkan Carlsson, presschef Lärarförbundet, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.