Bred uppgörelse mycket bra för skolan

Regeringspartierna har idag inom ramen för friskolekommittén träffat en uppgörelse med socialdemokraterna och miljöpartiet med skärpningar av regelverket för de fristående skolorna.

-          Vi är mycket belåtna med denna sexpartiuppgörelse. Lärarförbundet har länge efterfrågat en större grad av samling kring skolfrågorna. Nu visar ansvarsfulla politiker att det är möjligt. En ny ton i skolpolitiken ger förutsättningar för långsiktighet och klara spelregler. Jag utgår från att detta bara är det första steget och att vi nu snabbt får till stånd meningsfulla samtal om lärares arbetsbelastning och löner, säger Eva-Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet.

Uppgörelsen innebär att Skolinspektionen ska kunna komma med föreläggande med krav på högre lärartäthet mot såväl fristående som offentliga skolor om de visar brister som påverkat målen.

-          Ett väldigt välkommet förslag som garanterar kvaliteten i utbildningssystemet. Förslaget innebär ett erkännande av hur viktiga utbildade lärare är för att åstadkomma goda resultat i skolan och är en stor framgång för Lärarförbundet, säger Eva-Lis Sirén.

Överenskommelsen innebär att den för lärarna i privat tjänst så viktiga meddelarfriheten slås fast och att offentlighetsprincipen kommer att gälla fullt ut även i fristående skolor.

-          Det här är grundbultar för att säkra kvaliteten i de fristående skolorna. Nu kommer lärare att ha möjlighet att påtala brister i kvalitet och missförhållanden utan att behöva vara rädda för repressalier, säger Eva-Lis Sirén.

Inom kort lägger Lärarförbundet fram lönebuden till de stora fristående skolorna som är organiserade i Almega och förhandlingarna om lärarnas löner i de fristående skolorna inleds.

-          Denna uppgörelse borde sätta press på de fristående skolorna att betala löner som är minst i nivå med de kommunala lönerna. Ska de fristående skolorna hävda sin kvalitet är det nu upp till bevis, säger Eva-Lis Sirén.