Byråer tävlar i PR-kamp om skolan under Almedalsveckan

Byråer tävlar i PR-kamp om skolan under Almedalsveckan Lärarförbundet har givit tre PR-byråer uppdraget att tävla i positiva bilder av den svenska skolan. "PR-kampen: Om Skolan" hålls under Almedalsveckan och vinnaren utses av en namnkunnig jury. Vem hittar de intressantaste framgångssagorna? - Det är lätt att fokusera på det som inte fungerar i skolan. Men det är viktigt att vi också visar på alla goda exempel som kan påverka opinionen. PR-kampen om skolan är ett av våra kreativa svar på den utmaningen, säger Lärarförbundets kommunikationschef Kristina Stutterheim.
De tre byråerna som tävlar är Cohn & Wolfe, Gullers Grupp och Prime PR. Deras bidrag presenteras vid ett öppet frukostseminarium under Almedalsveckans måndag och prisutdelningen hålls under onsdagen. Bidragen kommer efter presentationen att finnas för alla att se i Lärarförbundets tält samt på Lärarförbundets hemsida.
- Alla har en åsikt om skolan, vi vill att den ska vara positiv. Därför är vi med i Lärarförbundets tävling. Det är ett roligt, utmanande och spännande koncept att tävla om en fiktiv kampanj, säger Helena Paues konsult och projektledare på Cohn & Wolfe.
- Svensk skola har ett oförtjänt dåligt rykte. Det vet alla vi som har skolbarn. Att i tävlingsform få visa upp ett förslag på hur man kan presentera svensk skolas allra vackraste sidor är en både angelägen och lustfylld uppgift, säger Fredrik Runsiö vice VD för Gullers Grupp.
- Alla är nöjda med sina barns skola medan Den Svenska Skolan alltid anses vara i kris. Vi är självklart med på utmaningen att försöka ersätta skitsnacket med hurra-rop. Det känns liksom mer konstruktivt, säger Carl-Fredrik Jaensson, partner i Prime PR.
Segraren utses av en fristående jury bestående av Sofia Strömberg (Rektor för Berghs SoC), Lars Arrhenius (Barn- och elevombud inom Skolverket) och Tomas Axelsson (producent för TV-serien Klass 9A).
- Det ska verkligen bli spännande att se vad några av landets vassaste PR-hjärnor kommer fram till när det gäller framtiden för Sveriges i särklass viktigaste sektor, säger juryns ordförande Tomas Axelsson.

Plats: Vinäger, Hästgatan 3 Datum: Måndag 5 juli Tid: 08.00-09.00, frukost serveras före seminariet startar Upplysningar: Claes Nyberg, presschef Lärarförbundet 08-737 69 02.
Helena Paues, Cohn & Wolfe 0706-83 87 19 Fredrik Runsiö, Gullers Grupp 0706-29 03 36 Carl-Fredrik Jaensson, Prime PR 0703-41 46 12

Hela Lärarförbundets Almedalsprogram finns på www.lararforbundet.se/almedalen

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.
2 (1)