Centermotstånd mot tidigare betyg

Under Centerns kommundagar som nyss avslutats genomförde Lärarförbudet en enkätundersökning som visade ett stort motstånd mot att införa betyg i årskurs 4. Endast 20 procent av de tillfrågade kommunrepresentanterna ville införa betyg från åk 4 medan drygt 70 procent var mot att införa betyg så tidigt. Några uppgav att de inte visste.

- Det verkar som många centerpartister är beredda att lyssna på vad lärarna och forskningen säger. Jag hade nog anat att det skulle finnas ett antal fritänkande centerpartister men att förslaget om ännu tidigare betyg skulle möta ett så kompakt motstånd gör mig glatt överraskad, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Lärarförbundet ställde också frågan om man tyckte att en utvärdering av de nyligen införda betygen i åk. 6 skulle genomföras innan man fattar beslut om ytterligare betygsförändringar. För detta var stödet ännu större. Drygt 80 procent av de svarande tyckte det var rätt.

- Nu utgår jag från att centern lyssnar på denna starka opinion och att Alliansen besinnar sig och inte redan nu röstar igenom tidigare betyg ihop med Sverigedemokraterna. I stället för att mot lärarnas och forskarnas avrådan driva igenom ett betygsbeslut borde politikerna nu koncentrera sig på skolans verkligt stora utmaningar, de sjunkande kunskapsresultaten och lärarbristen som snabbt växer, säger Johanna Jaara Åstrand.

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 233 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.