Christina Norsted, speciallärare från Eskilstuna, är 2008 års mottagare av Elisabetpriset.

Under 10 år har Elisabetpriset på 10 000 kronor, delats ut till den eller de lärare som gjort särskilt förtjänstfulla insatser för att dyslexi/läs- och skrivsvårigheter ska upptäckas i tid och därmed ge elever med dessa problem en bättre skoltid. I år delas priset ut för sista gången.

Elisabetprisets hedersomnämnande 2008 tilldelas Wiveca Sandström från Dorotea, lågstadielärare och talpedagog.

Prisutdelning 28 april Elisabetpriset delas ut i samband med konferensen "Att bemästra läs- och skrivsvårigheter/dyslexi" som anordnas av Dyslexifonden och Lärarförbundet den 28 april i Essingesalen, Lärarnas Hus i Stockholm.

I juryn ingår Bengt Westerberg, ordförande, Ingemo Bonnier, Solweig Eklund, Torbjörn Lundgren och Elisabet Reslegård.

Elisabetpriset, uppkallat efter Dyslexikampanjens initiativtagare och kampanjledare, Elisabet Reslegård, är instiftat av Anton, Ingemo och Karl Otto Bonnier.

För mer information om Elisabetpriset kontakta: Ingemo Bonnier ingemo.bonnier@telia.com Tel: 0708-64 55 61

För mer information om konferensen se Konferens: Att bemästra läs- och skrivsvårigheter/dyslexi http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/00506120?OpenDocument

Om Lärarförbundet Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.