Dags att återupprätta lärarnas status

Idag presenterar OECD nya siffror kring läraryrket i studien TALIS (Teaching And Learning International Survey). Sverige hamnar i bottenskiktet när det gäller hur lärarna anser att samhället värderar läraryrket. Endast 5 procent anger att det är positivt värderat. TALIS-snittet ligger på 31 procent.

– Det här bekräftar den bild jag har. Lärarnas låga status påverkar synen på skolan i stort och på elevernas möjligheter. Lärarna måste uppvärderas. Det handlar framförallt om de löner som avspeglar hur samhället ser på dem som anförtrotts uppdraget att utbilda barn och ungdomar. En rejäl lönehöjning skulle vara en viktig signal om en uppvärdering av läraryrket och därmed också göra det möjligt att locka de bästa studenterna att utbilda sig till lärare, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

– Jag hoppas att nästa veckas utspel i Almedalen ska visa att politikerna förstår hur viktiga lärarna är för att Sverige ska stå sig i den internationella konkurrensen. Näringslivet, med Marcus Wallenberg i spetsen, trycker på om högre lärarlöner och nu måste politikerna sluta huka. Nu är det upp till bevis, säger Eva-Lis Sirén.

Svenska lärare får långt ifrån lika mycket kompetensutveckling som andra länder och fler än genomsnittet uppger att de aldrig fått återkoppling på sitt arbete, från skolledare och kollegor.

– Läraryrket får aldrig bli ett ensamarbete. Det måste finnas tid för samtal och reflektion, den tiden finns inte idag. Sveriges lärare saknar rätt förutsättningar att utöva sitt yrke, säger Eva-Lis Sirén.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82