Dags att vakna!

Lärarförbundets ordförande i samspråk med politiker under fredagens manifestation. I förgrunden: Mats Pertoft (mp), Lars Ohly (v) och Thomas Östros (s).

Tillsammans med fem andra fackförbund mötte Lärarförbundet under fredagen politiker från riksdagspartierna för att framföra krav om ökade resurser till kommunerna.

Det var i samband med en extrainsatt riksdagsdebatt om kommunernas ekonomi som de fackliga organisationerna inom den offentliga sfären mötte riksdagspolitikerna utanför riksdagshuset. Temat för manifestationen var "Dags att vakna - Låt välfärdssektorn bidra till att ta Sverige ut ur krisen."

Hög tid att vakna
Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén fanns på plats vid riksdagshuset på fredagsmorgonen:
- Jag hade förväntat mig att regeringen och kommunminister Mats Odell skulle svara upp mot SKL:s (Sveriges kommuner och Landsting) och de fackliga organisationernas krav om ökade resurser till kommuner och landsting i dag.
Eva-Lis Sirén beklagade att regeringen verkar tro att det finns tid att vänta.
- Det är hög tid för regeringen att vakna! Inse allvaret för exempelvis en skola, som återigen drabbas av kortsiktiga neddragningar - och det är eleverna som är som mest i behov av extra stöd, som drabbas mest.

"Låt inte 90-talet gå i repris"
De manifesterande fackförbunden - Lärarförbundet, Vårdförbundet, Kommunal, SKTF. Lärarnas riksförbund och Akademikerförbundet SSR - fick besök av bland annat kommunminister Mats Odell (kd), Thomas Östros (s), Lars Ohly (v) och Mats Pertoft (mp).
- Jag vill uppmana regeringen att dra sig till minnes vad som hände på 90-talet då nedskärningarna drabbade skolan hårt. Elever och lärare känner fortfarande av konsekvenserna. Låt inte 90-talet gå i repris, sa Eva-Lis Sirén.

Varsel i snabb takt
Kommuner och landsting har redan inlett nedskärningarna och varslen kommer nu i snabb takt. Hälften av kommunerna planerar att skära ned enligt en undersökning som Lärarförbundet gjorde inför årsskiftet. Andelen har ökat sedan dess. Lärarförbundet har sedan länge efterlyst ökade statsbidrag till kommunerna.

- När kommunernas skatteintäkter nu sjunker drastiskt, drabbas självfallet verksamheter inom socialtjänst, sjukvård och skola. Sveriges kommuner och landsting har krävt en ökning av statsbidragen redan i år för att klara den fallande konjunkturen. Vi står helt eniga med SKL i den frågan, säger Eva-Lis Sirén.

Ansvarig för dokumentet: Webbredaktionen
Senast ändrat: 2009-02-27