Dags för SKL att dra i nödbromsen

- Det är dags för SKL att inse att en totalkonfrontation med lärarna är fel väg att gå. Det bygger inte svensk skola stark. Det är dags för SKL att dra i nödbromsen, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Under långfredagen meddelade Folkpartiet att partiet inte kommer att delta i förhandlingarna om ett nytt avtal för lärarna. De folkpartistiska företrädarna i Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, menar att det nödvändiga förtroendet mellan parterna saknas och att någon snar lösning inte är i sikte. Folkpartiet väljer därför att avstå från att delta i fortsättningen.

Under den gångna veckan har flera röster uttalats till stöd för lärarna. Häromdagen uppmanade en grupp socialdemokratiska kommunpolitiker SKL att ompröva sitt krav om förändringar i grundskole- och gymnasielärarnas arbetstidsavtal. Samma dag sade Stockholms skolborgarråd, Lotta Edholm (fp), att det är dags för SKL att släppa det provokativa kravet på slopande av förtroendearbetstiden för lärare.

- Det höga tonläget och de fastlåsta positionerna från SKL:s sida som hittills präglat avtalsrörelsen, gagnar inte den positiva utveckling som svensk skola behöver. Alla partier bör nu medverka konstruktivt till att hitta lösningar, säger Eva-Lis Sirén.

Redan dagens centrala avtal möjliggör lokala överenskommelser om arbetstiden.

- SKL ropar på något som redan finns. Det spär tyvärr på det bristande förtroende som finns mellan parterna, säger Eva-Lis Sirén.

Lärarfacken driver kravet att alla lärare behöver tillräcklig tid för planering och efterarbete. Med en tydlig central ram ska varje arbetsgivare tillsammans med skolledare och lärare bestämma vad som är bäst just i deras verksamhet för mesta möjliga undervisningskvalitet.

- Lärarförbundet slår vakt om förtroendearbetstiden för lärare i grund- och gymnasieskola och för en planeringstid värd namnet för lärare i förskola och fritidshem. Vi är övertygade om att det är det bästa för undervisningskvaliteten, säger Eva-Lis Sirén.

Upplysningar: Lärarförbundets presstjänst, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.

För ytterligare information, kontakta:

Claes Nyberg
vik. presschef
Lärarförbundet
E-post: claes.nyberg@lararforbundet.se

Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se

Om Lärarförbundet

Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.