Dals-Ed bästa musik- och kulturskolekommun i Västra Götaland

När Lärarförbundet idag presenterar årets ranking över Sveriges bästa musik- och kulturskolekommun 2013 tar Dals-Ed över förstaplaceringen bland kommunerna i Västra Götalands län. Förra årets topp, Bengtsfors, ligger kvar på plats 11, medan Dals-Ed har klättrat från 12 till 10. Dals-Ed utmärker sig också genom att placera sig i topp i kriteriet andel elever.

-          Det är glädjande att man i Dals-Ed satsar på barn och ungdomars möjlighet till musik- och kulturutövning. Om Sverige ska kunna utvecklas som kulturnation krävs det ett starkt fokus på barnkultur från alla Sveriges kommuner. Därför är det positivt att det nu bara är en handfull kommuner som inte förmår anordna någon musik- och kulturskola, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet etablerade 2009 ett årligt pris till Sveriges bästa musik- och kulturskolekommun. Undersökningen bygger på en sammanställning av tre kriterier: resurser som kommunen satsar på Musik och Kulturskolan räknat i kronor per invånare i åldern 7-15 år, den medelavgift som tas ut av eleverna och andelen elever som deltar i kommunens verksamhet.

Till bästa musik- och kulturskolekommun för 2013 utsåg Lärarförbundet Pajala kommun. När årets ranking nu presenteras saknar 7 kommuner en musik- eller kulturskola. I Västra Götalands län finns inga av dessa kommuner, utan Karlsborg och Bollebygd som saknade i förra årets rankning ligger i år på plats 280 och 282.

Hela rankingen - både som rikslista och uppdelad per län - finns på Lärarförbundets webbplats www.lararforbundet.se/musikkulturkommun

Placeringar för kommuner i Västra Götalands län 2013:

Dals-Ed 10
 Tanum 271
 Karlsborg 280
 Bollebygd 283

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986