Det fria skolvalet undergrävs

I kvällens Uppdrag Granskning rapporterar man hur friskolor väljer och väljer bort elever. Ett 50-tal skolor har granskats. Huruvida man är välkommen till skolan beror på kön, etnicitet samt hur bra eller dåliga betyg man har.

– Det här är en skandal utan motstycke. Man undergräver det fria skolvalet som alla trodde var fritt. Genom att plocka russinen ur kakan bryter man mot skollagen och det måste få konsekvenser, säger Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarförbundet.

Igår meddelade Skolinspektionen att de gett 153 friskolor avslag på ansökan om att starta verksamhet eller utöka befintlig verksamhet.

– Skolinspektionen ska in med full arsenal även i verksamma friskolor. De har mandat att stänga skolor när skollagen bryts på detta flagranta sätt. Elever kommer i kläm och det måste ägarna ta ansvar för, säger Eva-Lis Sirén.

Friskolorna har nu en tung uppgift att rensa upp om man i fortsättningen ska kunna motivera sin existens och betraktas som pålitliga.

– Just nu svärtar oseriösa aktörer ner hela det fria skolvalssystemet. Det ökar segregationen och det är mycket allvarligt. Man skickar ett gigantiskt utbildnings- och fostransansvar till kommunala skolor. I ett läge när kunskapsresultaten sjunker måste Sveriges lärare, både i kommunala och fristående skolor få förutsättningar att göra sitt jobb, inte behöva skämmas över sin arbetsgivares agerande, säger Eva-Lis Sirén.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82