Efterlängtad satsning

– Ett kompetenslyft för förskolans lärare är mycket efterlängtat. Det finns stora brister i lärares möjligheter till bra kompetensutveckling och detta är en välkommen satsning i rätt riktning, säger Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarförbundet.

När regeringen utformar ”Förskolelyftet” är det viktigt att man ser till förskolans behov.

– Varje förskola måste själv få avgöra vilken kompetens man behöver för att åstadkomma en lärorik förskola. Universitet och högskolor måste erbjuda ett brett utbud av kurser i ämnen som språkinlärning, matematik, teknik, naturvetenskap, hållbar utveckling, estetik och mycket annat som är nödvändigt för att ge varje barn en bra start på ett livslångt lärande. Vi vill se en bred satsning som speglar förskolans behov, säger Eva-Lis Sirén.

– Villkoren för fortbildningssatsningen måste vara rimliga, inte minst med hänsyn till de lönenivåer som lärarna i förskolan har idag. Annars kommer många lärare i förskolan att tvingas avstå, framhåller Eva-Lis Sirén.

När regeringen sjösatte det så kallade Lärarlyftet för grundskolans och gymnasieskolans lärare valde man att låta lärarna ta tjänstledigt för sin kompetensutveckling.

– Kompetensutveckling ska självklart vara en del av tjänsten för en lärare i förskolan eller skolan, precis som det är för de allra flesta andra på arbetsmarknaden, säger Eva-Lis Sirén.
2 (2)

Se även Lärarförbundets arbete för en Lärorik förskola: http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/webbIndexsida?ReadForm&index=3C05F4687BCFB9E2C125742800461BC4&kategoriid=002DB163

Upplysningar: Håkan Carlsson, presschef, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation med ca 225 000 medlemmar. Läs mer om Lärarförbundet på: http://www.lararforbundet.se