Fler kvinnor väljer bort läraryrket på grund av låg lön

En ny undersökning från Lärarförbundet visar att det finns ett intresse för lärarutbildning, men studenterna väljer bort yrket till förmån för andra utbildningar. Huvudorsaken är den låga lönen i kombination med för hög arbetsbelastning.

1 av 4 studenter som idag studerar andra utbildningar hade kunnat tänka sig att bli lärare.

- Det är tyvärr alldeles uppenbart att det finns starka drivkrafter att välja ett annat yrke. Många studenter frågar sig: varför ska man bli en lågt avlönad matematiklärare när man kan bli en bättre betald ingenjör? säger Lärarförbundet ordförande Eva-Lis Sirén.

Huvudorsaken till varför studenter väljer bort lärarutbildningarna är de låga lönerna. Dessutom tycker de att arbetsbelastning är för hög och att lärarna får för lite resurser att tillgodose alla elevers behov. Ett nytt trendbrott är att fler kvinnor än män sätter lönen som den främsta anledningen till att de valt bort yrket.

- Vi har en situation som är helt ohållbar. Nu måste politikerna sätta skolan först och prioritera de satsningar som verkligen gör skillnad, säger Eva-Lis Sirén.

Ytterligare en anledning att andra yrkesbanor lockar är att det finns få möjligheter till att göra karriär inom läraryrket.

- Unga människor idag gör medvetna val. Även om läraryrket är varierande, så visar siffrorna att när karriärvägar saknas och lönerna är låga så väljer många unga bort ett yrke i rekryteringskris, säger Tomas Selin, ordförande för Lärarförbundet Student.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82