Föräldrar vill se riktade resurser till skolan

- Det är glädjande att föräldrarna stöder vårt krav om riktade resurser till skolan. Nu är det viktigare än någonsin att satsa på skolan, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Känner de som ansvarar för skolan till detta? I samband med Kommunal skolriksdag i Stockholm passade Lärarförbundet på att fråga lokalpolitiker, rikspolitiker och tjänstemän hur stor andel av föräldrarna de trodde föredrar riktade pengar till skolan framför sänkt kommunalskatt. Medeltalet för de politiker och tjänstemän som svarade var 74.5 procent. Många underskattar alltså föräldrarnas stöd för mer riktade resurser till skolan.

- Jag uppmanar våra skolpolitiker att ta större intryck av föräldrarnas starka stöd för mer riktade resurser till skolan. Vi vet att skolan nu drabbas av stora nedskärningar till följd av den ekonomiska krisen. Om nedskärningarna inte stoppas kommer skolan och eleverna att drabbas hårt, säger Eva-Lis Sirén.

Bäst skolkoll av alla hade Kim Brynte (KD) som är ordförande i utbildnings- och kulturnämnden i Markaryd. Lärarförbundet gratulerar till vinsten och hoppas de goda kunskaperna kommer Markaryds kommun till gagn. Vinnaren fick en valfri prenumeration på en av Lärarförbundets populära tidningar.

Upplysningar: Håkan Carlsson, presschef Lärarförbundet, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.