Förändringar i legitimation för lärare i fritidshem

Regeringen aviserar idag, på Fritidshemmens dag, förändringar kring lärarlegitimation och behörighet för fritidspedagoger och lärare i fritidshem. Lärarförbundet har länge arbetat för att få till stånd dessa förändringar.

- Det är en stor seger för Lärarförbundet att regeringen äntligen har lyssnat, backar bandet och ger lärarna i fritidshemmen behörighet och legitimation i de skolämnen som de har läst inom sin utbildning, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

- Lärarförbundet larmade direkt när vi såg att fritidspedagoger som läst lärarlyftet II samt lärare med inriktning mot fritidshem som läst den senaste lärarutbildningen inte fick behörighet i sina skolämnen. Det gav till slut resultat. Nu gör regeringen om och de gör rätt och det är ett välkommet besked, säger Eva-Lis Sirén.

- Dagens besked är ett viktigt steg på vägen mot att alla lärare ska omfattas av legitimationssystemet. Lärarförbundet kommer fortsätta påverka för att hela den fritidspedagogiska verksamheten ska omfattas, säger Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet presenterar också idag en undersökning där 3 800 lärare i fritidshem svarat på frågor kring arbetsmiljön. Resultaten visar att genomgripande åtgärder är helt nödvändiga.

- Stora barngrupper, låg personaltäthet och lokaler som inte är anpassade för verksamheten är de största problemen. Förutom ökad stress för barn och lärare är de stora barngrupperna ett särskilt starkt hot mot de elever som behöver extra stöd, säger Eva-Lis Sirén.

Läs hela rapporten här.

För mer information: